Szwedzki MSZ dystansuje się od wypowiedzi swojej ambasady w Izraelu – Czy „pomówienia” o makabryczny proceder armii izraelskiej i siatki rabinów, okazują się być jednak prawdziwe?

Szwedzkie Ministerstwo Spraw Zagranicznych nie poparło stwierdzenia swojej ambasady w Izraelu, które nazwało artykuł opublikowany w szwedzkim dzienniku Aftonbladet mianem „odrażającego”.

Szwedzkie pismo opublikowało reportaż o prowadzonym przez wiele lat procederze porywania przez izraelską armię młodych Palestyńczyków, których następnie zabijano pobierając od nich organa wewnętrzne. Reportaż ten wywołał falę oburzenia najwyższych czynników Izraela domagających się wycofania tych, jak określano „pomówień”.

Proceder porywania Palestyńczyków ma mieć związek z niedawną serią zatrzymań dokonaną w Stanach Zjednoczonych osób podejrzanych o handel organami ludzkimi. Wśród zatrzymanych jest wielu rabinów oraz Levy Isaak Rosenbaum, który miał przyznać, że „Wszyscy dawcy pochodzili z Izraela”.

Profesor Nancy Scheper-Hughes z Uniwersytetu w Berkley, założycielka organizacji Organs Watch śledzącej nielegalne pozyskiwanie organów ludzkich powiedziała, iż „Rosenbaum należał do ogromnej, zorganizowanej siatki przestępczej trudniącej się handlem organami ludzkimi, z główną siedzibą w Izraelu, odpowiedzialnej za tysiące transakcji kupna-sprzedaży nerek, rocznie. […] Rosenbaum to była właśnie ta osoba, której poszukiwałam przez ponad dziesięć lat. To ja podałam jego nazwisko do FBI.”

Ambasada szwedzka w Tel Awiwie początkowo zareagowała negatywnie na artykuł w prasie, jednak Ministerstwo Spraw Zagranicznych Szwecji nie poparło tego stanowiska tłumacząc się, iż „Ambasada odpowiedziała zgodnie z oceną izraelskiej opinii publicznej, jednak rząd szwedzki jest przywiązany do wolności prasy”. Użycie dyplomatycznego języka przez MSZ oraz zdystansowanie się od krytycznej oceny dokonanej przez swoją własną placówkę dyplomatyczną wskazuje, iż artykuł mający być rzekomym „pomówieniem”, może w rzeczywistości relacjonować stan faktyczny.

ZOB. RÓWNIEŻ:

Opracowanie: WWW.BIBULA.COM na podstawie: JTA | http://jta.org/news/article/2009/08/20/1007366/sweden-retracts-condemnation-of-newspaper-report

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Skip to content