Zdobywca Nagrody Grammy przypuścił ostry atak na posoborową muzykę sakralną

Aktualizacja: 2011-04-15 9:55 pm

Joseph Cullen, dyrektor chóru Londyńskiej Orkiestry Symfonicznej, stwierdził, że od lat 60. mamy do czynienia z „jaskrawym brakiem zrozumienia” dla „wartościowej muzyki sakralnej”.

Cullen nazwał także współczesną muzykę sakralną „kościelnym karaoke”.

Pisząc do brytyjskiej edycji tygodnika „The Tablet” dyrektor z Londyńskiej Orkiestry Symfonicznej pochwalił wprawdzie muzykę, która towarzyszyła ubiegłorocznej wizycie Benedykta XVI w Wielkiej Brytanii, jednakże dodał: „Smutne, że takie dzieła są rzadkością w naszych kościołach. Mamy do czynienia z jaskrawym brakiem szacunku dla tego dziedzictwa, które powinno być podstawą wartościowej muzyki sakralnej w dzisiejszym Kościele”.

W ostatnich latach Joseph Cullen osiągnął znakomite sukcesy dzięki bliskiej współpracy z takimi światowej sławy dyrygentami jak sir Simon Rattle, Valery Gergiev i sir Colin Davies. Z tym ostatnim zdobył w 2006 r. Nagrodę Grammy za zrealizowanie dzieła Verdiego „Falstaff”.

W swoich analizach Cullen twierdzi, że pęd do tworzenia nowych muzycznych opraw dla mszy posoborowej w latach 60. doprowadził do tego, że w trakcie tego procesu bardzo małą wagę przywiązuje się do aspektu artystycznego. W rezultacie, jak mówi, większość mszy ma obecnie kiepsko skomponowane hymny używane w niewłaściwy sposób jako zaledwie „wypełniacze” liturgii.

Autor pisze tak: „Niskiej jakości materiał zarówno w inspiracji jak i wykonaniu jest powszedni. Hymny są pisane do muzyki popularnej (np. „Bóg mnie kocha” do melodii „Plaisir d’amour”) z lekceważeniem niestosowności oryginalnych i dobrze znanych słów”.

Cullen krytykuje także praktykę samotnego prowadzenia przez kantora śpiewu w trakcie mszy. „Nadużywanie jednego buczącego głosu przy mikrofonie – takie kościelne karaoke – wydaje się niszczyć wspólnotę śpiewających wiernych podczas mszy”.

Bodajże najbardziej zjadliwa krytyka Cullena jest skierowana w kierunku muzyków, którzy promują swoją własną twórczość. „Eklezjalne komitety muzyczne z ramienia biskupów nie powinny mieć interesu w promowaniu swojej własnej muzyki lub też rodzajów muzyki. W innych dziedzinach byłoby to uznawane za korupcję.”

Cullen wzywa obecnie do większego stosowania się do kościelnych dokumentów i przepisów dotyczących muzyki sakralnej oraz intensywniejszych szkoleń dla parafii prowadzonych przez osoby z dużą wiedzą na temat chóralnych tradycji Kościoła.

roja/CatholicNewsAgency

CZYTAJ RÓWNIEŻ: [wybór linków generowany komputerowo przez serwer BIBUŁY]

Za: Fronda.pl -- [Org. tytuł: « Zdobywca Nagrody Grammy przypuścił ostry atak na współczesną muzykę sakralną»]
Tags: ,

Drukuj Drukuj

 

ZASADY PRZEDRUKU Z SERWISU INFORMACYJNEGO BIBUŁY:
Przedruki dozwolone, pod warunkiem podania źródła (np. "bibula.com" lub "Serwis Informacyjny BIBUŁA"), i/lub pełnego adresu internetowego: http://www.bibula.com/?p=36405 oraz niedokonywania jakichkolwiek skrótów lub zmian w tekstach i obrazach.


Przedruk materiałów zastrzeżonych przez Autora tekstu źródłowego bądź strony źródłowej, dozwolony jedynie po uzyskaniu stosownej zgody Autora.


Opinie wyrażane w tekstach publikowanych na łamach BIBUŁY są własnością autorów i niekoniecznie muszą odpowiadać opiniom wyrażanym przez Redakcję pisma BIBUŁY oraz Serwis Informacyjny BIBUŁY.


UWAGI, KOMENTARZE:

Wszelkie uwagi odnośnie tekstów, które publikowane były pierwotnie w innych mediach, prosimy kierować pod adresem redakcji źródłowej.
Uwagi do Redakcji BIBUŁY prosimy kierować korzystając z formularza [tutaj]