Kto wystosował “List otwarty…” i kto kontroluje rynek wydawniczy w Polsce?

Aktualizacja: 2021-02-13 1:50 pm

Zwracamy się w sprawie zapowiadanego nowego, dodatkowego obciążenia mediów działających na polskim rynku, myląco nazywanego “składką”, wprowadzaną pod pretekstem COVID-19. […]”

Tak zaczynał się “List otwarty… do władz Rzeczypospolitej Polskiej i liderów ugrupowań politycznych” wystosowany przez niektóre media w Polsce. Na znak protestu media te zawiesiły na jeden dzień nadawanie swoich programów czy ograniczyły wydawania gazet. Z pewnością dało to pewien oddech ludziom, którzy mogli odpocząć od nachalnej propagandy tworzonej przez zgraję uchodzącą za “dziennikarzy” i namaszczającą się jako “autorytety” i “elity intelektualne”.

Poniżej zestawiamy listę Sygnatariuszy listu, wraz z niektórymi informacjami o ich właścicielu i zakresie działalności – bo właśnie te dodatkowe informacje są pomijane. Jak widać, najbardziej krzykliwe były media należące do obcych właścicieli (np. amerykańsko-żydowskiego Discovery, niemieckiego Bauer, niemieckiego Verlagsgruppe Passau, niemieckiego Burda, czy szwajcarskiego Ringier Axel Springer). To właśnie te zagraniczne media są wydawcami co najmniej 3/4 wydawnictw prasowych w Polsce, a jeśli chodzi o prasę lokalną, to prawdopodobnie osięgają one 90% penetracji rynku. Oprócz nich, w chórze piewców “wolności prasy” znalazły się Agora i Polsat.  Zwracamy również uwagę na kilka małych podmiotów, które w lokalnych społecznościach powinny zostać odpowiednio zapamiętane i potraktowane.

Jeśli ktoś z PT Czytelników chciałby rozbudować tą listę wprowadzając inne szczegóły, np. powiększając o konkretne nazwiska właścicieli, zarządców, dyrektorów, edytorów, no i spis spolegliwych “dziennkarzy” – chętnie je opublikujemy.

 

Sygnatariusze listu:

 

Agencja Wydawnicza AGARD Ryszard Pajura

  • „Obserwator Lokalny” – tygodnik lokalny

 

Agora S.A.

  • “Avanti” – miesięcznik
  • “Gazeta Wyborcza” – dziennik
  • “Wysokie Obcasy Extra” – miesięcznik
  • „Duży Format” – miesięcznik
  • „Ale Historia” – miesięcznik
  • „Mój biznes. Ludzie, praca, innowacje” – miesięcznik
  • „Wyborcza TV” – miesięcznik
  • „Tylko Zdrowie” – miesięcznik
  • „Co Jest Grane 24” – miesięcznik
  • „Wysokie Obcasy” – miesięcznik
  • „Kuchnia”
  • „Opiekun”
  • „Książki. Magazyn do czytania” – dwumiesięcznik
  • „Wysokie Obcasy. Praca” – dwumiesięcznik


AMS S.A.

(Spółka należąca do Agory)


Bonnier Business

  • “Puls Biznesu” – dziennik

 

Burda Media Polska

(Właściciel: Hubert Burda Media Holding GmbH & Co. KG, Offenburg, NIEMCY– niemiecki koncern mediowy. Tak, tak to sama firma Burda, która podczas wojny drukowała mapy dla Wehrmachu czy Luftwaffe… Teraz drukuje “mapy” i przepisy dla polskich gospodyń…)

  • Burda – miesięcznik
  • Claudia – miesięcznik
  • Dobre Rady – miesięcznik
  • Elle – miesięcznik
  • Elle Decoration Dwu – miesięcznik
  • Focus Historia Dwu – miesięcznik
  • Focus Poznać i Zrozumieć Świat – miesięcznik
  • Gala – dwutygodnik
  • Glamour – miesięcznik
  • Kocham Ogród – miesięcznik
  • Moje Gotowanie – miesięcznik
  • Mój Piękny Ogród – miesięcznik
  • National Geographic Polska – miesięcznik
  • Przepis na Ogród – miesięcznik
  • Przyślij Przepis – miesięcznik
  • Przyślij Przepis Wydanie Specjalne – miesięcznik
  • Samo Zdrowie Dwu – miesięcznik
  • Sielskie Życie Dwu – miesięcznik
  • Sól i Pieprz Dwu – miesięcznik
  • Traveler (wydanie specjalne National Geographic Polska) – miesięcznik


Canal+

Właściciel: Groupe Canal+ (należąca z kolei do francuskiej Vivendi), TVN (obecnie należący do Discovery), oraz  Liberty Global (która należy do amerykańsiej AMC Networks)


Dziennik Trybuna

(dawniej “Trybuna Ludu”)


Dziennik Wschodni

(Wydawca: Corner Media Sp. z o.o.)


Edipresse Polska

  • Flesz Gwiazdy & Styl – dwutygodnik
  • Party Życie Gwiazd – dwutygodnik
  • Uroda Życia – miesięcznik
  • Viva – dwutygodnik


Eleven Sports Network sp. z o.o.

(Należy do grupy Cyfrowy Polsat)


Gazeta Radomszczańska

(Wydawca: MEPRESS Sp. z o.o)


Green Content Sp. z o.o.

(Należy do Agora S.A. oraz Discovery Polska Sp. z o.o.)


Gremi Media S.A.

  • Rzeczpospolita – dziennik
  • Parkiet Gazeta Giełdy – dziennik
  • eGazety Sp. z o. o.
  • e-Kiosk S.A.


Grupa Eurozet

(Należy do Czech Media Invest i do Agora S.A.)

  • Radio Zet
  • Chillizet
  • Antyradio
  • Meloradio
  • Radio Plus


Grupa Interia.pl sp. z. o.o.

(Należy do Cyfrowy Polsat)


Grupa Radiowa Agory Sp. z o.o.

(Agora…)


Grupa RMF

(Właściciel: Bauer Media Invest GmbH)

  • Radio RMF FM
  • RMFon.pl
  • RMF24.pl
  • RMF Classic
  • RMF Maxxx
  • Radio Gra
  • Radio Jura
  • Radio 90
  • Radiofonia 100,5 FM


Grupa ZPR

(Reklamowana jako firma o “polskim kapitale”… he, he)

  • Nowa TV
  • Fokus TV
  • Radio Eska
  • Eska Rock
  • Radio VOX FM
  • Radio WAWA
  • Radio Plus
  • Super Express – dziennik
  • Murator
  • Murator Finanse
  • Architektura-Murator
  • Moje Mieszkanie
  • M jak mieszkanie
  • Dobre Wnętrze
  • M jak mama
  • Zdrowie
  • Podróże
  • Żagle

 


Helios S.A.

(ta największa w Polsce sieć kin należy do Grupy Agora S.A.)


Infor Biznes

  • Dziennik Gazeta Prawna


Kino Polska TV S.A.

  • Kino Polska – kanał telewizyjny


Lemon Records sp. z o.o.

  • Polo TV


Marshal Academy


Music TV sp. z o.o.

 

Muzo.fm sp. z o.o.

(Właściciel: Polsat Media)

 

naTemat.pl

(Serwis internetowy złożony przez Tomasza Lisa)

 

Polityka

  • Polityka – tygodnik (dawniej organ PZPR)


Polska Press Grupa

(Właściciel: Verlagsgruppe Passau, Passau, NIEMCY)

  • Dziennik Bałtycki
  • Dziennik Łódzki
  • Dziennik Zachodni
  • Gazeta Krakowska
  • Głos Wielkopolski
  • Gazeta Wrocławska
  • Polska Metropolia Warszawska
  • Express Bydgoski
  • Nowości Dziennik Toruński
  • Express Ilustrowany
  • Kurier Lubelski
  • Gazeta Pomorska
  • Gazeta Lubuska
  • Dziennik Polski
  • Kurier Poranny
  • Gazeta Współczesna
  • Nowa Trybuna Opolska
  • Echo Dnia
  • Gazeta codzienna Nowiny
  • Głos Dziennik Pomorza
  • Głos Szczeciński
  • Głos Koszaliński
  • Głos Pomorza
  • Tele Magazyn
  • Super Tele
  • TV Pilot
  • Tele Program
  • Moto Express
  • Autogiełda Wielkopolska
  • Jarmark
  • Motojarmark
  • Nasze Miasato
  • oraz około 150 tygodników lokalnych
  • motofakty.pl – serwis internetowy
  • naszemiasto.pl – serwis internetowy
  • strefabiznesu.pl – serwis internetowy
  • stronakobiet.pl – serwis internetowy
  • strefaagro.pl – serwis internetowy
  • telemagazyn.pl – serwis internetowy
  • gol24.pl – serwis internetowy
  • sportowy24.pl – serwis internetowy
  • Coigdzie.pl – serwis internetowy
  • Langloo.com – serwis internetowy
  • Agencja Informacyjna Polska Press
  • oraz 6 drukarni


Ringier Axel Springer Polska

Właściciel: Ringier Axel Springer Media, Zurich, SZWAJCARIA

  • Fakt
  • Newsweek Polska
  • Newsweek Historia
  • Slow
  • Living
  • Psychologia
  • Zdrowie
  • Smart Travelling
  • Forbes Polska
  • Forbes Women
  • Przegląd Sportowy
  • Auto Świat
  • Komputer Świat
  • Onet.pl
  • NOIZZ.pl
  • Ofeminin.pl
  • Business Insider Polska
  • Plejada
  • Medonet
  • Game Planet
  • komputerswiat.pl
  • autoswiat.pl
  • newsweek.pl
  • forbes.pl
  • fakt.pl
  • VOD.pl
  • Jakdojade.pl
  • Skąpiec
  • MonetEasy
  • nk.pl
  • Sympatia.pl
  • Opineo
  • Zapytaj
  • Literia
  • Zumi
  • lendi.pl
  • finpack.pl
  • Ring Publishing – platforma wydawnicza


STAVKA Sp. z o.o.

(Właściciel: Grupa TVN – czyli Discovery)


Superstacja sp. z o.o.

(Właściciel: Telewizja Polsat)


Telewizja Polsat sp. z o.o.


Telewizja Puls Sp. z o.o.

(Reklamowana jako firma o “polskim kapitale”…)


TIME S.A.TV

(Należy do Grupa ZPR – spółki “Zjednoczone Przedsiębiorstwa Rozrywkowe”, właścicela kilkudziesięciu stacji radiowych)


Spektrum sp. z o.o.


TVN S.A.

(Właściciel: Discovery, Inc.)


Tygodnik Powiatu Wołowskiego Kurier Gmin

(Dotychczasowy wydawca: “Kurier Press Sp. z o.o.” okazuje się być w likwidacji… Może jakiś nowy właściciel już wierzga…)


Tygodnik Powszechny

  • Tygodnik Powszechny

 

Wirtualna Polska

  • WP – stacja telewizyjna
  • wp.pl – portal internetowy
  • o2.pl – portal internetowy
  • money.pl – portal internetowy
  • dobreprogramy.pl – portal internetowy
  • plus około 50 innych serwisów internetowych


Wydawnictwo Bauer

Właściciel: Bauer Media Polska, które należy do “Heinrich Bauer Verlag”, Hamburg, NIEMCY

  • Pani
  • Twój Styl
  • Twój Styl Man
  • Show
  • Przepisy czytelników
  • 100 Rad. Przepisy i Diety
  • Ciasta Czytelników
  • Durszlak
  • Przepisy na Zdrowie
  • Mam Ogród
  • 100 Rad. Moja piękna działka
  • Świat kobiety
  • Kobieta i Życie
  • Tina
  • Naj
  • Olivia
  • Przyjaciółka
  • Pani Domu
  • Poradnik Domowy
  • Poradnik 50+
  • 100 Rad
  • Cała ty!
  • Chwila dla Ciebie
  • Na Żywo
  • Rewia
  • Świat i ludzie
  • Takie jest życie
  • Twoje Imperium
  • Życie na Gorąco
  • Dobry Tydzień
  • Retro
  • Relaks
  • Nostalgia
  • Cuda i Objawienia
  • Ludzie i Wiara
  • Z Życia Wzięte
  • Sukcesy i Porażki
  • Barwy Szczęścia
  • Bliżej Ciebie
  • Historie Niesamowite
  • Najlepsze Historie
  • Kalejdoskop Losów
  • Bravo Sport
  • Tube News
  • Crafter
  • Mycraft
  • Kurier TV
  • Super TV
  • Świat Seriali
  • Tele Max
  • Tele Świat
  • Tele Tydzień
  • To & Owo
  • TV 14
  • Netfilm
  • Auto Moto
  • Motor
  • Motor Poradnik Kupującego
  • Car Polska
  • Świat Wiedzy
  • Świat Wiedzy Historia
  • Sekrety Medycyny
  • Świat Wiedzy Kosmos
  • Świat Tajemnic


Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan

 

Wydawnictwo Magraf


Wydawnictwo Nowiny


Zakopiańskie Towarzystwo Gospodarcze — Tygodnik Podhalański

  • Tygodnik Podhalański

 

Oprac. www.bibula.com
2021-02-12

Tags: , , , , ,

Drukuj Drukuj

 

ZASADY PRZEDRUKU Z SERWISU INFORMACYJNEGO BIBUŁY:
Przedruki dozwolone, pod warunkiem podania źródła (np. "bibula.com" lub "Serwis Informacyjny BIBUŁA"), i/lub pełnego adresu internetowego: http://www.bibula.com/?p=122835 oraz niedokonywania jakichkolwiek skrótów lub zmian w tekstach i obrazach.


Przedruk materiałów zastrzeżonych przez Autora tekstu źródłowego bądź strony źródłowej, dozwolony jedynie po uzyskaniu stosownej zgody Autora.


Opinie wyrażane w tekstach publikowanych na łamach BIBUŁY są własnością autorów i niekoniecznie muszą odpowiadać opiniom wyrażanym przez Redakcję pisma BIBUŁY oraz Serwis Informacyjny BIBUŁY.


UWAGI, KOMENTARZE:

Wszelkie uwagi odnośnie tekstów, które publikowane były pierwotnie w innych mediach, prosimy kierować pod adresem redakcji źródłowej.
Uwagi do Redakcji BIBUŁY prosimy kierować korzystając z formularza [tutaj]