Ambasador RP w Izraelu interweniował ws. “polskiej nazistowskiej okupacji”

Aktualizacja: 2019-10-12 9:37 pm

Ambasador RP w Izraelu Marek Magierowski interweniował ws. artykułu na stronie amerykańskiego serwisu filmowego Deadline, w którym pojawiło się sformułowanie mogące oznaczać, iż Irena Sendlerowa przeciwstawiła się “polskiej nazistowskiej okupacji”. Deadline przeredagował zdanie po interwencji.

Deadline (dawniej Deadline Hollywood), a za nim magazyn “Forbes”, poinformowały, że aktorka Gal Gadot i jej mąż Jaron Varsano wyprodukują film oparty na historii Ireny Sendlerowej, posługując się sformułowaniem “Polish Nazi ocuppation”.

[…] Cały tekst dostępny w materiale źródłowym

Źródło: PAPAutor: PAP

Za: stefczyk.info (2019.10.12)

 


 

Irena Sendlerowa przeciwstawiła się „polskiej nazistowskiej okupacji” – kolejne kłamliwe sformułowanie w mediach

W informacji o tym, że powstanie film o Irenie Sendlerowej z Gal Gadot w roli głównej zamieszczono kłamliwe sformułowanie o „polskiej nazistowskiej okupacji”. Po pewnym czasie tekst, który poszedł w świat, poprawiono, choć wciąż bez informacji o tym, że Sendler była Polką.

Serwis „Deadline” podał w piątek, że popularna izraelska aktorka i modelka Gal Gadot wraz ze swoim mężem, Jaronem Warsano, założyli firmę produkcyjną, której pierwszym przedsięwzięciem będzie thriller historyczny oparty na historii Ireny Sendlerowej. Gadot ma zagrać w nim główną rolę, a film powstanie dla wytwórni Warner Bros.

W artykule na ten temat, już na samym początku zamieszczono kłamliwe twierdzenie o „polskiej nazistowskiej okupacji”.

„<<Irena Sendler>> opowiada wstrząsającą historię kobiety, która stawiła opór polskiej nazistowskiej okupacji i niesamowitej siatki, którą stworzyła, żeby zająć się i uratować 2500 żydowskich dzieci z warszawskiego getta” – napisano w tekście. Wkrótce za „Deadline” informację, wraz z nieprawdziwym sformułowaniem, zaczęły powielać inne zachodnie media, w tym Forbes.

Na błąd zwrócił uwagę m.in. polski ambasador w Izraelu Marek Magierowski, który poprosił o korektę w tekście:

„Mam nadzieję, że to tylko ignorancja pisarza, a nie część scenariusza. Drogi deadline.com, proszę popraw tę potworność”.

Kłamliwe sformułowanie wywołało też reakcję Muzeum Auschwitz-Birkenau.

„Nie było żadnej ‘polskiej nazistowskiej’ okupacji. Polska była okupowana przez nazistowskie Niemcy. Irena Sendler, która uratowała wiele żydowskich dzieci od zagłady jest jednym z symboli odważnego oporu przeciwko okupantom” – napisało muzeum na Twitterze, apelując o poprawienie pomyłki.

Poprawki zostały wprowadzone, choć dopiero po kilku godzinach. Początkowo, kłamliwe sformułowanie zmieniono na „okupację Polski przez nazistów”. Dopiero po pewnym czasie napisano o „okupacji Polski przez niemieckich nazistów”. Takie brzmienie artykuł ma obecnie. Z kolei inne media, np. izraelski „Jerusalem Post” pisał o „nazistowskiej okupacji Polski”, bez sprecyzowania, że chodzi o Niemców. Komentatorzy zwracali też uwagę, że w tekście do teraz nie ma żadnej wzmianki o tym, że Irena Sendlerowa była Polką. Nie wspomniano też o tym, że działała na rzecz polskiej organizacji „Źegota”, czyli Rady Pomocy Żydom przy Delegaturze Rządu RP na Kraj.

Zadowolenie z poprawki w tekście wyraziła na Twitterze Ambasada Izraela w Polsce:

„Nakręcenie filmu o bohaterskich czynach Ireny Sendlerowej jest bardzo ważne, ale równie istotne jest dochowanie wierności faktom historycznym. „Okupacja Polski przez nazistowskie Niemcy” – cieszymy się, że Deadline dokonało koniecznej poprawki”.

Deadline.com / wpolityce.pl / twitter.com / Kresy.pl

Za: Kresy.pl (12 października 2019)

 


 

Tags: , , , ,

Drukuj Drukuj

 

ZASADY PRZEDRUKU Z SERWISU INFORMACYJNEGO BIBUŁY:
Przedruki dozwolone, pod warunkiem podania źródła (np. "bibula.com" lub "Serwis Informacyjny BIBUŁA"), i/lub pełnego adresu internetowego: http://www.bibula.com/?p=110222 oraz niedokonywania jakichkolwiek skrótów lub zmian w tekstach i obrazach.


Przedruk materiałów zastrzeżonych przez Autora tekstu źródłowego bądź strony źródłowej, dozwolony jedynie po uzyskaniu stosownej zgody Autora.


Opinie wyrażane w tekstach publikowanych na łamach BIBUŁY są własnością autorów i niekoniecznie muszą odpowiadać opiniom wyrażanym przez Redakcję pisma BIBUŁY oraz Serwis Informacyjny BIBUŁY.


UWAGI, KOMENTARZE:

Wszelkie uwagi odnośnie tekstów, które publikowane były pierwotnie w innych mediach, prosimy kierować pod adresem redakcji źródłowej.
Uwagi do Redakcji BIBUŁY prosimy kierować korzystając z formularza [tutaj]