Szefowa “Trójki” zdjęła program Cejrowskiego

Aktualizacja: 2009-05-29 11:18 am

Program Wojciecha Cejrowskiego został zdjęty z anteny Programu III Polskiego Radia. Decyzję podjęła dyrektor programu, Magdalena Jethon – dowiedział się portal Fronda.pl.

– Pani dyrektor Magdalena Jethon przekazała mi tę informację, powołując się na przepis wewnętrzny, mówiący, że pracownicy Polskiego Radia nie mogą brać udziału w kampanii wyborczej. Odpowiedziałem jej, że mnie to nie dotyczy, bo nie jestem pracownikiem Polskiego Radia. Mimo to pani Jethon utrzymała swoją decyzję, nie powołując się na żaden przepis prawny – powiedział Wojciech Cejrowski portalowi Fronda.pl.

To nie pierwsza represja, jaka spotkała Cejrowskiego za to, że poparł w kampanii wyborczej do europarlamentu lidera Prawicy Rzeczypospolitej Marka Jurka. W środę poinformowaliśmy o tym, że władze TVP zdjęły z anteny program “Wojciech Cejrowski – boso przez świat”.” Władze TVP, podobnie jak Magdalena Jethon, zasłaniają się przepisem zabraniającym pracownikom telewizji udział w kampanii wyborczej. Cejrowski nie jest jednak pracownikiem żadnej z tych instytucji.

Prawica RP wydała oświadczenie, protestując przeciwko “działaniom cenzorskim”, które według ugrupowania marka Jurka podejmują media publiczne wobec Wojciecha Cejrowskiego. Prawica RP odsuwanie programów Cejrowskiego porównuje ze stanem wojennym.

– Media publiczne, które są własnością społeczeństwa, nie mogą być traktowane jako prywatna własność ich chwilowego kierownictwa. Wprowadzając stan wojenny władze PRL zdejmowały z anteny programy dla dzieci, przed wyborami do Parlamentu Europejskiego władze mediów publicznych boją się programów podróżniczych i muzycznych – czytamy w oświadczeniu.

Eliza Hartman


TVP oświadcza, Cejrowski komentuje. Dlaczego zdjęto program podróżnika?

Program Cejrowskiego zdjęto dla zapewnienia “bezstronnej” kampanii wyborczej, tłumaczy TVP. – Mogę występować gdzie chcę, w konkurencyjnej telewizji, w dowolnym radiu, w reklamie; nie wolno mi jedynie robić programu konkurencyjnego do “Boso przez świat” – komentuje dla Fronda.pl Wojciech Cejrowski.

TVP odsunęła Cejrowskiego za wsparcie Jurka?


Umowa z telewizją nie ograniczyła aktywności obywatela Cejrowskiego.Umowa z telewizją nie ograniczyła aktywności obywatela Cejrowskiego.

Oświadczenie TVP S.A.

– Telewizja Polska podjęła decyzję o zawieszeniu na okres kampanii wyborczej (tj. od 25.05. do 7.06.2009 r.) cyklu „Wojciech Cejrowski – boso przez świat” z powodu zaangażowania się Pana Wojciecha Cejrowskiego w kampanię wyborczą KW Prawica Rzeczypospolitej. Pan Wojciech Cejrowski bierze udział w audycjach Komitetu Wyborczego Prawica Rzeczypospolitej emitowanych na antenach TVP S.A. Decyzja ta podjęta została w trosce o zapewnienie rzetelności i bezstronności przebiegu kampanii wyborczej – czytamy w oświadczeniu z dnia 28 maja b.r.

 

“Boso przez świat” zdjęto wcześniej. Bez słowa komentarza

Wojciech Cejrowski tłumaczy, że początkowo władze telewizji w ogóle nie uargumentowały swojej decyzji.- Nie usłyszałem żadnych wyjaśnień. Usłyszałem tylko, że „Boso przez świat” zostaje zdjęte z anteny. Dyrektor programowy TVP 2 Wojciech Pawlak się zirytował, gdy go o tym poinformowałem. Zapytaliśmy obaj na podstawie jakiego paragrafu podjęto taką decyzję i poprosiliśmy o pisemne uzasadnienie. „Boso przez świat” produkuje prywatna firma i ona podpisała umowę z telewizją publiczną. Czekamy na pismo z odpowiedzią – powiedział Cejrowski w rozmowie z portalem Fronda.pl.

 

Cejrowski tłumaczy na jakich zasadach jest obecny w telewizji publicznej

– Mówiło się, że chodzi o kruczek prawny, według którego współpracownik telewizji nie może występować w kampanii wyborczej. Tylko, że ja nie jestem współpracownikiem TVP. Współpracuję z firmą zewnętrzną, która produkuje „Boso przez świat”. Telewizja podpisała umowę z tą firmą i nie ograniczyła w niej swobody działania obywatela Cejrowskiego – mogę występować gdzie chcę, w konkurencyjnej telewizji, w dowolnym radiu, w reklamie; nie wolno mi jedynie robić programu konkurencyjnego do “Boso przez świat” – mówi podróżnik.

Jako przykład takiej niezależności podaje innych twórców. – A weźmy też innych artystów. Wczoraj np. widziałem Wojtka Waglewskiego w reklamówce telewizyjnej i nikt z tego powodu nie każe zatrzymać nadawania jego piosenek z publicznego radia.

Władze TVP podejmując decyzję zdjęcia programu z anteny wcale nie potwierdzają często głoszonej przez siebie tezy o słabej kondycji finansowej kierowanej przez nich spólki. – Decyzja o cofnięciu emisji programu jest działaniem na szkodę spółki TVP S.A., ponieważ każdy odcinek generuje dla tej spółki duże koszty. A spółka cały czas jęczy z powodu braku pieniędzy – wskazuje Cejrowski.

Zaskoczenia nie kryje też Marek Jurek, który stał się przyczyną całego zamieszania. – Wojciech Cejrowski nie jest pracownikiem telewizji, ale niezależnym twórcą prezentującym w TVP swoje programy. Ma prawo do własnych poglądów. Dla kraju to wielki pożytek, że mamy ciągle osoby ze świata kultury bezinteresownie angażujące się w życie publiczne. Robienie z tego zarzutu (a to spotkało Wojciecha Cejrowskiego) jest groteskowe, bo telewizja publiczna ustawowo jest powołana do tego, by zachęcać Polaków do obywatelskiego zaangażowania mówi były marszałek sejmu dla Fronda.pl.

Mariusz Majewski

Zobacz także:

TVP odsunęła Cejrowskiego za wsparcie Jurka?


CZYTAJ RÓWNIEŻ: [wybór linków generowany komputerowo przez serwer BIBUŁY]

Tags: , ,

Drukuj Drukuj

 

ZASADY PRZEDRUKU Z SERWISU INFORMACYJNEGO BIBUŁY:
Przedruki dozwolone, pod warunkiem podania źródła (np. "bibula.com" lub "Serwis Informacyjny BIBUŁA"), i/lub pełnego adresu internetowego: http://www.bibula.com/?p=9779 oraz niedokonywania jakichkolwiek skrótów lub zmian w tekstach i obrazach.


Przedruk materiałów zastrzeżonych przez Autora tekstu źródłowego bądź strony źródłowej, dozwolony jedynie po uzyskaniu stosownej zgody Autora.


Opinie wyrażane w tekstach publikowanych na łamach BIBUŁY są własnością autorów i niekoniecznie muszą odpowiadać opiniom wyrażanym przez Redakcję pisma BIBUŁY oraz Serwis Informacyjny BIBUŁY.


UWAGI, KOMENTARZE:

Wszelkie uwagi odnośnie tekstów, które publikowane były pierwotnie w innych mediach, prosimy kierować pod adresem redakcji źródłowej.
Uwagi do Redakcji BIBUŁY prosimy kierować korzystając z formularza [tutaj]