Czy kratki na kartach wyborczych rzeczywiście były nierówne? Jeśli tak, czy wybory są ważne?

Aktualizacja: 2010-07-14 10:30 pm

Sprawa z różnej wielkości kratką widniejącą na karcie wyborczej przy nazwiskach kandydatów w drugiej turze wyborów prezydenckich 2010, staje się coraz bardziej gorąca. Jako pierwsza podała informację prasie pani Małgorzata Stryjska, prezes poznańskiego PiS-u, która zauważyła, że „przekątna kratki […] była o 2 milimetry mniejsza od przekątnej kratki przy nazwisku Bronisława Komorowskiego”. Niestety, zamiast zbadania sprawy, natychmiast została wyśmiana przez całą główną prasę krajową. Zebraniem przekonywujących informacji zajął się natomiast blogger sem.jogger.pl.

Po wnikliwych badaniach okazuje się, że dowodów na kratki różnej wielkości jest już coraz więcej. Jakkolwiek dyrektor Zespołu Prawnego i Organizacji Wyborów stwierdził, że “Nazwiska napisane są taką samą czcionką, kratki również były tej samej wielkości”, to jednak już sam rzut oka na karty wyborcze, a tym bardziej dokładne zmierzenie kratek wykazują, że jednak mamy do czynienia z różnicami.

W Polsce zbierane są dowody w postaci oryginalnych kart do głosowania (były osoby, które zamiast wrzucić kartę, zatrzymali ją “na pamiątkę”), istnieje też mnóstwo zdjęć i relacji wyborców.

















Okazuje się, że karty wyborcze wydrukowano niezgodnie ze wzorem, który w teorii wygląda tak:
karta  kratka mniejsza

Jednak w rzeczywistości karty do głosowania wyglądały jak niżej (zdjęcia pochodzą z tego forum, poniżej jedno z wielu zdjęć lecz jakościowo chyba najlepsze)

(kliknij aby zobaczyć oryginał w pełnej rozdzielczości)


Powiększenie powyższego z porównaniem:

kratka  komorowskiego jest większa, szersza, a litery takie same...

Poniżej także inne zdjęcia z różnych źródeł w różnych ujęciach na wszystkich to samo. Trudno podważyć wiarygodność takich zdjęć, tylu ludzi perfekcyjnie identycznie zmanipulowało zdjęcia? Kratki różnią się ewidentnie chociaż zdjęcia są słabej jakości i trzeba wziąć poprawkę na perspektywę i zniekształcenia obiektywu jednak wystarczy porównać szerokość liter i szerokość podstawy kwadratu aby nabrać pewności. Nie wydaje się prawdopodobne, aby wskutek tych błędów tylko sama kratka była nieproporcjonalnie większa, a litery obok już nie.

Zdjęcia pochodzą m.in. z komentarzy do http://bresland.salon24.pl/206034,mniejsza-kratka-przy-nazwisku-kaczynskiego):

kratka kaczynskiego jest ciensza

kratka większa i grubsza


porównanie w paincie


kratka komorowskiego jest większa i grubsza

kratka komorowskiego jest większa i grubsza

wiekszy i mniejszy kwadrat

Gdyby to był błąd związany perspektywą to szerokość litery “K” również byłaby proporcjonalnie mniejsza…

PKW  utwierdza ludzi w nieprawdze, większa kratka jest widoczna gołym okiem

litery mają tą samą szerokość, kratka jest wyraźnie wieksza...

Sprawa powinna być wnikliwie zbadana przez ekspertów i samą Państwową Komisję Wyborczą. Wbrew mniemaniu, że jest to sprawa błaha i nie warto się nią już zajmować, tego typu działanie na podświadomość mogło mieć jakieś znaczenie w grupie niezdecydowanych wyborców. Tym bardziej, że wygrywający kandydat zdobył zaledwie kilka procent głosów więcej.


Na stronie grodkow24.civ.pl jest dostępny wzór karty do głosowania na drugą turę…

(kliknij aby zobaczyć w pełnej rozdzielczości)

Poniżej powiększenie i porównanie


Jak widać nawet oficjalne dokumenty, których źródłem jest Państwowa Komisja Wyborcza potwierdzają tą “spiskową teorie” o mniejszej kratce…

Podsumowując, apelujemy do wszystkich Czytelników o sprawdzenie swoich pamiątkowych zdjęć oraz o wywieranie nacisków na zajęcie sie tą sprawą przez PKW, a może i przez prokuraturę. Jeśli użyte do głosowania karty wydrukowano niezgodnie ze wzorem PKW i rzeczywiście zawierały błąd wpływający na wyborcę, należy odpowiedzieć na kluczowe pytanie czy wybory są ważne?



A na koniec nie związana z tematem notki, zabawna ciekawostka historyczna, otóż podczas referendum dt. Anschlussu Austrii, Hitler wpadł na interesujący pomysł karty do głosowania…

Opracowanie na podstawie: sem.jogger.pl

Wykorzystano zdjęcia z blogu: sem.jogger.pl

CZYTAJ RÓWNIEŻ: [wybór linków generowany komputerowo przez serwer BIBUŁY]

Opracowanie: Bibula Information Service (B.I.S.) - www.bibula.com - na podstawie sem.jogger.pl
Tags: ,

Drukuj Drukuj

 

ZASADY PRZEDRUKU Z SERWISU INFORMACYJNEGO BIBUŁY:
Przedruki dozwolone, pod warunkiem podania źródła (np. "bibula.com" lub "Serwis Informacyjny BIBUŁA"), i/lub pełnego adresu internetowego: http://www.bibula.com/?p=24371 oraz niedokonywania jakichkolwiek skrótów lub zmian w tekstach i obrazach.


Przedruk materiałów zastrzeżonych przez Autora tekstu źródłowego bądź strony źródłowej, dozwolony jedynie po uzyskaniu stosownej zgody Autora.


Opinie wyrażane w tekstach publikowanych na łamach BIBUŁY są własnością autorów i niekoniecznie muszą odpowiadać opiniom wyrażanym przez Redakcję pisma BIBUŁY oraz Serwis Informacyjny BIBUŁY.


UWAGI, KOMENTARZE:

Wszelkie uwagi odnośnie tekstów, które publikowane były pierwotnie w innych mediach, prosimy kierować pod adresem redakcji źródłowej.
Uwagi do Redakcji BIBUŁY prosimy kierować korzystając z formularza [tutaj]