Egzorcysta: Okultyzm i magia to najlepsi sojusznicy Szatana

Aktualizacja: 2009-06-16 9:24 pm

– Szatanowi zależy na tym, by go nie dostrzegać – mówi ks. Andrzej Grefkowicz – egzorcysta w diecezji warszawsko-praskiej, który udzielił wywiadu portalowi Onet.pl.

Katoliccy teologowie uczą: szatana nie można zobaczyć, bo jest duchem i upadłym aniołem. Zastrzegają jednak, że – w myśl wiary katolickiej – może ujawniać swoją obecność wcielając się w jakąś postać. Zazwyczaj stara się ukrywać swoją obecność, ale przy konfrontacji z egzorcystą zwykle jest zmuszony do ujawnienia się.

Jak wówczas wygląda taka konfrontacja? Onet zapytał o to warszawskiego księdza-egzorcystę.

– Osoba opętana, czyli taka, w której ciele zamieszkał demon, podczas egzorcyzmu może tarzać się po podłodze, krzyczeć, warczeć, zgrzytać zębami, przeklinać, bluźnić, walić głową w ścianę, wyrywać się, atakować krzyże, święte obrazy. Diabeł może też przemawiać przez osobę opętaną w nieznanych jej językach i wykazywać nadnaturalną siłę – mówi ksiądz Grefkowicz.

Opowiada, że tego typu przypadki egzorcystom zdarzają się często. – Zdarzyło się, że ktoś, kto nie był w stanie samodzielnie chodzić, podczas rytuału biegał po całej sali, a po zakończeniu egzorcyzmu znów nie mógł zrobić kroku – opowiada duchowny, który wspomina, że stojąca obok lekarka nie mogła uwierzyć własnym oczom.

Zdaniem księdza Grefkowicza zazwyczaj trudno rozpoznać czy dana osoba pozostaje pod wpływem złego ducha. Są jednak pewne charakterystyczne oznaki. – Opętanie najłatwiej rozpoznać po awersji do wszelkiego rodzaju sacrum. Szatan nienawidzi Boga, Jezusa, Maryi, Pisma Świętego. Zdarza się, że człowiek, którym włada demon, nie może wejść do kościoła. Gdy przekracza próg świątyni poci się, traci przytomność, ma ataki duszności, napady lęku – mówi kapłan.

Opisuje też inne drastyczne przypadki. – Czasami (ktoś taki) widzi diabelskie twarze, nękają go obsesyjne myśli – także samobójcze. Bywa też tak, że szatan za wszelką cenę stara się nie dopuścić do egzorcyzmów – mówi.

Egzorcysta podkreśla, że podczas opętania to nie człowiek decyduje o własnym zachowaniu. Zdarza się, że siedzące w nim złe duchy atakują duchownego, który prowadzi skomplikowany i trudny obrzęd. – Reagują zwłaszcza na kierowane do nich w imię Jezusa egzorcyzmy rozkazujące – opowiada ks. Grefkowicz. – Grożą, przeklinają, rzucają obelgi. Krzyczą: “jest moja”, “nic mi nie zrobisz”, “wy nic nie możecie”! – mówi.

Dodaje jednak, że egzorcyście nie wolno się tym przejmować. – Mam duży dystans, do tego co mówią złe duchy. Ja nie mówię do demonów i nie słucham ich. Wolę słuchać Boga – opowiada ksiądz.

Według egzorcysty, nasze czasy, są dla walczących z szatanem duchownych wyjątkowo trudne. – Ludzie pod znakiem zapytania stawiają istnienie Boga, Szatana, aniołów i demonów, a jednocześnie chodzą do bioenergoterapeutów i wróżek, ładują się “energią kosmiczną”, noszą talizmany, czytają horoskopy. To wszystko z naukowego punktu widzenia jest kompletną bzdurą, a co gorsza – rozwija niebezpieczną duchowość – mówi.

Jego zdaniem te praktyki “otwierają furtki, przez które demony trafiają do ludzkich dusz”. – Szatan to nie metafora. To duch, który jest złem i pragnie tylko zła. (…) Biblia w tej kwestii nie pozostawia żadnych wątpliwości – podkreśla.

W jaki sposób można dostać się pod działanie złego ducha? Zdaniem egzorcysty, opętany może zostać tylko ten, kto tego chce. Czasem jednak sam nie zdaje sobie sprawy, że właśnie zawarł pakt z diabłem. – Człowiek otwiera się na działanie szatana grzesząc przeciwko pierwszemu przykazaniu: nie będziesz miał bogów cudzych przede mną. Osoba, która narusza to przykazanie, nie wybiera wprost złego ducha, ale odwraca się od Boga – przekonuje ksiądz.

Co to oznacza w praktyce? Prostą drogą do opętania może być okultyzm, wróżbiarstwo, zabawa w czary czy choćby przywiązanie do horoskopów. – Z niebezpieczeństwem sprowadzenia demonów wiąże się także korzystanie z usług bioenergoterapeutów czy różnych metod doskonalenia umysłu, metod medytacyjnych dalekowschodniego pochodzenia obecnych w jodze czy sztukach walki – ostrzega egzorcysta.

Zdaniem księdza Grefkowicza, niebezpieczeństwo wynikające z praktyk wschodu jest jedno: szukanie zbawienia “poza Jezusem” prowadzi w prostej linii do odrzucenia Boga. – To jest apostazja. Kto rezygnuje ze zbawczego działania Jezusa Chrystusa, sam wystawia się na działanie złych duchów – mówi duchowny.

Poważnym błędem, zdaniem egzorcysty, jest szukanie przez opętanego ratunku poza Kościołem lub próba walki z demonem własnymi siłami. – Ponieważ przewyższają nas mocą i inteligencją w konfrontacji z nimi nie mamy najmniejszych szans – mówi.

W Polsce jest obecnie około 60 egzorcystów. To jedyni księża, którzy – za zgodą swoich biskupów – mają prawo do bezpośredniej walki ze złymi duchami.

Zatwierdzony przez Kościół rytuał rozpoczyna się Litanią do Wszystkich Świętych, następnie następuje modlitwa słowami Psalmu i odczytywany jest fragment Ewangelii. Potem następuje Wyznanie Wiary i modlitwa Ojcze Nasz, których słowa wypowiada sam opętany lub inni w jego imieniu. Następnie kapłan rozpoczyna formuły błagalne do Boga i w imieniu Chrystusa rozkazuje złemu duchowi, by opuścił zniewoloną osobę.

Ryt kończy się modlitwą dziękczynną i błogosławieństwem.

AJ/Onet.pl

CZYTAJ RÓWNIEŻ: [wybór linków generowany komputerowo przez serwer BIBUŁY]

Tags:

Drukuj Drukuj

 

ZASADY PRZEDRUKU Z SERWISU INFORMACYJNEGO BIBUŁY:
Przedruki dozwolone, pod warunkiem podania źródła (np. "bibula.com" lub "Serwis Informacyjny BIBUŁA"), i/lub pełnego adresu internetowego: http://www.bibula.com/?p=10411 oraz niedokonywania jakichkolwiek skrótów lub zmian w tekstach i obrazach.


Przedruk materiałów zastrzeżonych przez Autora tekstu źródłowego bądź strony źródłowej, dozwolony jedynie po uzyskaniu stosownej zgody Autora.


Opinie wyrażane w tekstach publikowanych na łamach BIBUŁY są własnością autorów i niekoniecznie muszą odpowiadać opiniom wyrażanym przez Redakcję pisma BIBUŁY oraz Serwis Informacyjny BIBUŁY.


UWAGI, KOMENTARZE:

Wszelkie uwagi odnośnie tekstów, które publikowane były pierwotnie w innych mediach, prosimy kierować pod adresem redakcji źródłowej.
Uwagi do Redakcji BIBUŁY prosimy kierować korzystając z formularza [tutaj]