- Bibula – pismo niezalezne - https://www.bibula.com -

Jezuita na Twitterze przekonuje, że liturgia powinna być… brzydka!

Jezuita David Inczauskis wyraził zdumiewający pogląd na Twitterze. Stwierdził bowiem, że liturgia NIE powinna być piękna – lecz brzydka i skandaliczna. To oburzające stwierdzenie kłóci się z sięgającą Platona tradycją zachodnią i nauczaniem Kościoła.

„Liturgia nie powinna być piękna. Podczas Ostatniej Wieczerzy Jezus umył śmierdzące stopy. W ogrodzie Jezus się pocił. Na krzyżu Jezus został brutalnie zamordowany. Po zmartwychwstaniu Jezus wciąż miał otwarte rany. Nie, liturgia nie powinna być piękna. Powinna być brzydka i skandaliczna” – napisał na Twitterze.

Tego typu szokujące twierdzenia przywołują na myśl dążenia marksistów kulturowych do wyplenienia z życia publicznego przejawów piękna. Były agent FBI W. Cleon Skousen w książce „The Naked Communist” z 1962 roku przedstawił 45 aktualnych celów komunistów. Wśród wskazanych przez Skousena celów znajduje się degradowanie artystycznych środków przekazu i promocja brzydoty oraz sztuki odpychającej i pozbawionej znaczenia. Amerykańskiej komórce Partii Komunistycznej nakazano usuwanie wszelkiej dobrej sztuki z parków oraz budynków. Zastąpić ją miała sztuka bezkształtna, pozbawiona znaczenia i nieporęczna. Realizację tego postulatu można dostrzec w muzeach i parkach zdominowanych przez tak zwaną sztukę nowoczesną – zauważa John Henry Westen na łamach Life Site News.

Postulaty o. Davida Inczauskisa wpisują się w tego typu dążenia i przenoszą je na płaszczyznę religijną. W związku z tym szkodzą również dobru duszy. W tym kontekście warto zacytować fragment Katechizmu Kościoła Katolickiego. Jak czytamy w nim:

„spełnianie dobra łączy się z przyjemnością duchową i pięknem moralnym. Podobnie prawda łączy się z radością i blaskiem piękna duchowego. Prawda jest piękna sama z siebie. Prawda słowa, czyli racjonalne wyrażanie poznania rzeczywistości stworzonej i nie stworzonej, jest konieczna w życiu człowieka obdarzonego rozumem. Prawda może jednak znaleźć inne, uzupełniające formy ekspresji ludzkiej, zwłaszcza gdy chodzi o wywołanie tego, co w niej niewyrażalne, jak głębia ludzkiego serca, uniesienia duszy, tajemnica Boga. Bóg, zanim objawił się człowiekowi w słowach prawdy, objawia mu się w uniwersalnym języku stworzenia, dziele swojego Słowa, swojej Mądrości, w porządku i harmonii kosmosu”.  

Kościół, podobnie jak kiedyś Platon zwraca więc uwagę na powiązanie Prawdy, Dobra i Piękna. Próby rozbijania tego związku to szkodzenie nie tylko dobremu smakowi, ale i duszom.

Źródła: lifesitenews.com / Katechizm Kościoła Katolickiego / pch24.pl

mjend

Za: PoloniaChristiana – pch24.pl (2020-07-21)