Efekt „Amoris laetitia”: dwaj włoscy biskupi zezwalają na sakramenty dla cudzołożników

Aktualizacja: 2019-11-27 11:02 am

Dwaj włoscy biskupi zezwolili w swoich diecezjach na przyjmowanie sakramentów rozwiedzionym katolikom, którzy weszli w ponowne związki. Jeden z hierarchów nawet przeprosił pary żyjące w cudzołożnych relacjach za „ignorowanie” ich i pomijanie w życiu parafialnym. Obaj wezwali, by ich decyzje były respektowane, ponieważ są zgodne z zaleceniami adhortacji „Amoris laetitia” papieża Franciszka z 2016 roku.

Biskup Renato Marangoni z Belluno-Feltri w północnych Włoszech skierował emocjonalne przeprosiny do osób żyjących w separacji, rozwiedzionych oraz par żyjących w konkubinatach i ponownych związkach cywilnych. Specjalny list pasterski zatytułowany został: „Słowo do podzielenia się z tobą: przepraszam!”.

Hierarcha podkreślił, że chce stworzyć z tymi parami „relacje świadomości, szacunku i dialogu”. „Jest jedno wstępne słowo do powiedzenia: przepraszam” – stwierdził, dodając, że „to słowo zawiera naszą świadomość tego, iż często ignorujemy Was w naszych wspólnotach parafialnych”.

„Być może cierpieliście wśród nas postawę osądu i krytyki” – napisał. „Przez długi czas deklarowaliśmy, że nie możecie być w pełni dopuszczeni do sakramentów pokuty i Eucharystii, podczas gdy w wielu z was jest pragnienie otrzymywania wsparcia przez dar sakramentów i przywiązania do wspólnoty” – zaznaczył.

Biskup Marangoni powiedział, że w tych skomplikowanych sytuacjach „należy wspierać osobistą odpowiedzialność i pomagać jej, właśnie w jej kruchości”. Duchowny zaprosił pary rozwiedzione lub żyjące w separacji na „przyjazne i rodzinne spotkanie” 1 grudnia.

Oświadczenie natychmiast spotkało się z krytyką. Radio Spada zauważyło, że „nie ma w liście wezwania, by porzucić poważnie grzeszną sytuację, która naraża na wieczne potępienie duszę, nie wspominając o ważnych wartościach chrześcijańskiej czystości i świętości rodziny. Brak też odniesienia do jedności i nierozerwalności związku małżeńskiego”. Krótko stwierdzono, że list biskupa nie jest „listem następcy Apostołów”, lecz „listem następcy apostatów”.

W tym samym tygodniu biskup Corrado Pizziolo z Vittorio Veneto, również w północnych Włoszech opublikował wytyczne dotyczące wdrażania adhortacji o rodzinie Amoris laetitia. Umożliwił rozwiedzionym i ponownie związanym z drugą osobą katolikom – bez stwierdzenia nieważności zawarcia małżeństwa – przyjmowanie sakramentów po indywidualnym rozeznaniu każdego przypadku „nieregularnej sytuacji”.

Włoski watykanista Francesco Grana opisał decyzje obu hierarchów jako „ważne inicjatywy, które oznaczają zmianę mentalności, szczególnie w Kościele włoskim” i są znakiem, że „procesy bardzo pożądane i inicjowane przez Bergoglio zaczynają przynosić owoce”.

Ksiądz Marangoni wyznaczony został na biskupa Belluno przez papieża Franciszka w 2016 r. Księdza Pizziolo mianował Benedykt XVI osiem lat wcześniej.

Adhortacja papieża Franciszka Amoris laetitia zwieńczyła prace dwóch synodów biskupich poświęconych rodzinie, podczas których kwestia dostępu do sakramentów dla osób rozwiedzionych, pozostających w związkach niesakramentalnych, była jedną z najbardziej kontrowersyjnych.

W wywiadzie opublikowanym 24 listopada w gazecie diecezjalnej w Vittorio Veneto, L’Azione, biskup Pizziolo stwierdził, że Amoris laetitia jest skierowanym przez papieża zaproszeniem „nie tylko do zwrócenia uwagi na pewne rodziny, ale także wezwaniem do działania, zarówno w celu głoszenia Ewangelii, ale także, by roztoczyć opiekę i zająć się integracją poranionych par”.

W tym sensie nalegał, aby wytyczne zatytułowane: „Towarzyszyć, rozeznawać i integrować”, które mają być ogłoszone w tym tygodniu – były realizowane „w synowskim posłuszeństwie wobec wskazań papieża”.

Do tej pory Konferencja Episkopatu Włoch nie wydała zbiorowego zestawu wytycznych dotyczących wdrażania kontrowersyjnej adhortacji Franciszka z 2016 r.

Chociaż dokument został opublikowany ponad trzy lata temu, bp Pizziolo powiedział, że jego diecezji tyle czasu zajęło opracowanie własnych wytycznych z powodu „trudności, zakłopotania i nieuznawania przez niektóre grupy kościelne” odniesień do zawartości spornego rozdziału ósmego Amoris laetitia, w którym papież Franciszek „otworzył drzwi” dla rozwiedzionych osób trwających w nowych związkach, by mogły przystępować do Komunii (przypis 351).

Hierarcha wskazał, że adhortacja dopuszcza wszystkie pary do wszystkich czynności kościelnych po rozeznaniu sytuacji każdej pary z osobna.

Według biskupa Pizziolo, nowością w jego wytycznych jest „zapewnienie niektórym parom, które nie żyją w pełni chrześcijańskim małżeństwie, poza możliwościami już istniejącymi wcześniej, dostępu do uczestnictwa w sakramentach”. Kapłan dodał, że taka decyzja wynika z „konkretnych doświadczeń duszpasterskich” kapłanów, ale także świeckich, którzy pracują z rodzinami.

Duchowny tłumaczył, że wiele par już dawno wyraziło swoje cierpienie, nie mogąc przyjmować Komunii razem ze wspólnotą kościelną. Czują się oddzieleni, ze względu na normy dyscyplinarne dotyczące par rozwiedzionych i ponownie wchodzących w cywilny związek małżeński – stwierdził, dodając, iż wiele z tych par „niestrudzenie starało się zachować jedność z Kościołem, pragnąc ponownej integracji”.

Hierarcha przekonuje, że dokument papieża nie zmienił doktryny katolickiej na temat „jednego, wiernego i nierozerwalnego małżeństwa, nawet w sytuacjach, które nie w pełni odpowiadają chrześcijańskiemu poglądowi na małżeństwo”, ale stara się pomóc parom w trudnej sytuacji zbliżyć się do Kościoła, w czym pomocne są sakramenty.

Odnosząc się do krytyków, zaznaczył: „Oczywiście należy unikać wrażenia, że w Kościele wszystko się zmienia i że wysiłek, i trud pozostania wiernym nie mają już wartości”.

Źródło: cruxnow.com

AS

CZYTAJ RÓWNIEŻ: [wybór linków generowany komputerowo przez serwer BIBUŁY]

Tags: , ,

Drukuj Drukuj

 

ZASADY PRZEDRUKU Z SERWISU INFORMACYJNEGO BIBUŁY:
Przedruki dozwolone, pod warunkiem podania źródła (np. "bibula.com" lub "Serwis Informacyjny BIBUŁA"), i/lub pełnego adresu internetowego: http://www.bibula.com/?p=110871 oraz niedokonywania jakichkolwiek skrótów lub zmian w tekstach i obrazach.


Przedruk materiałów zastrzeżonych przez Autora tekstu źródłowego bądź strony źródłowej, dozwolony jedynie po uzyskaniu stosownej zgody Autora.


Opinie wyrażane w tekstach publikowanych na łamach BIBUŁY są własnością autorów i niekoniecznie muszą odpowiadać opiniom wyrażanym przez Redakcję pisma BIBUŁY oraz Serwis Informacyjny BIBUŁY.


UWAGI, KOMENTARZE:

Wszelkie uwagi odnośnie tekstów, które publikowane były pierwotnie w innych mediach, prosimy kierować pod adresem redakcji źródłowej.
Uwagi do Redakcji BIBUŁY prosimy kierować korzystając z formularza [tutaj]